Фото извор:www.mojpedijatar.co.rs
Појам пројектне наставе није нов. Наиме, сви који су кроз школовање имали педагогију или дидактику, сусрели су се бар кроз теорију са овим појмом. Тридесетих година 20. века у литературу и образовну праксу уведен је израз пројектна настава, коју алтернативно називају и образовање искуством кроз увођење истраживачке методе у наставу. Џон Дјуи, зачетник наставе засноване на пројектима, био је присталица теорије прагматизма да наука и знање морају да буду у служби практичних потреба, тј. да је задатак школе да учи ученике животу кроз практичне радове; уместо предавања, знања се стичу кроз сопствена искуства у социјалном контексту, а на основу личних афинитета деце (за комуникацијом, истраживањем, уметничким изражавањем, радом).
Појам пројектне наставе није нов. Наиме, сви који су кроз школовање имали педагогију или дидактику, сусрели су се бар кроз теорију са овим појмом. Тридесетих година 20. века у литературу и образовну праксу уведен је израз пројектна настава, коју алтернативно називају и образовање искуством кроз увођење истраживачке методе у наставу. Џон Дјуи, зачетник наставе засноване на пројектима, био је присталица теорије прагматизма да наука и знање морају да буду у служби практичних потреба, тј. да је задатак школе да учи ученике животу кроз практичне радове; уместо предавања, знања се стичу кроз сопствена искуства у социјалном контексту, а на основу личних афинитета деце (за комуникацијом, истраживањем, уметничким изражавањем, радом).
Ова врста наставе
подразумева да ученици имају могућност да изаберу тему коју ће проучавати и
да направе дизајн пројекта, при чему самостално прикупљају релевантне
информације, организују материјал, анализирају податке и презентују резултат
свога рада.
Пројектна настава је
захтевнији облик рада, и то, пре свега, у погледу времена потребног за
реализацију. Зато је важна добра организација и функционално уклапање
активности које се одвијају на часовима у школи и самосталних активности
појединих ученика ван школе.
Рад на пројектима је облик
учења примеренији старијим узрастима ученика. Међутим, пројектна настава има
своје место и у настави нижих разреда основне школе. Важно је прилагодити
пројектне активности ученичком предзнању и способностима.
Иако је ово облик наставе
у којој је активност ученика већа него у традиционалној настави, она захтева и
од наставника додатни ангажман. За успех пројектне наставе важан је партнерски
однос ученика и наставника, односно функционално комуницирање између свих
учесника пројекта.
Зашто пројектна настава?
Пројектну наставу
издвајамо као ефикасну јер подстиче радозналост ученика и учење с разумевањем,
насупрот традиционалном облику наставе који се темељи на акумулирању чињеница и
података.
Потом, она захтева од
ученика мисаону активност, јер се очекује да он постави истраживање, спроведе
га у дело, риеши одређени проблем и јавно презентује резултате свог рада.
Такође, ова настава
привикава ученике на интердисциплинарни рад и усвајање метода
научноистраживачког рада и подстиче развој истраживачких, комуникацијских,
организационих и критичких способности ученика.
Етапе пројектне наставе
Наставник, у сарадњи са
ученицима, бира актуелан проблем.
Тај проблем се претаче у
задатак који може задирати у различите наставне области. Веома је битно да сами
ученици буду заинтересовани за одабрани проблем и да у вези са њим имају бар
извесна искуства.
На основу прикупљених и
анализираних података, који се доводе у међусобну логичку везу, изводе се и
проверавају закључци.
Потом се приступа и
корекцији уколико је она потребна.
Резултати се приказују на
различите начине: као писани извештаји, нацрти, скице, слајдови, табеле са
неопходним подацима.
Главни циљеви пројектне
наставе су:
• Осамостаљивање ученика у
раду;
• Развијање личне
одговорности за реализацију пројекта;
• Развој социјалних и
комуникацијских вештина које јачају самопоуздање ученика;
• Стицање дуготрајног
знања, вештина и навика примењивих у свакодневном животу.
Развој самосталности
ученика је подстицајни фактор у иновирању наставног процеса. Висок степен
ученичке мотивисаности постиже се успешним имплементирањем пројектне наставе,
којом се усмеравају и подстичу креативне способности ученика.
На Blogger поставио педагог школе
Александар Ђорђевић
Нема коментара:
Постави коментар
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.